Välj en sida

Behöver man verkligen sociala medier? Är det för alla?

Som privatperson: nej, verkligen inte.
Som varumärke, och då inbegripet artisteri, företagande eller annat man sysslar med i mer eller mindre offentlig miljö: vi bör konstatera att det är rätt få som klarar sig helt utan. Det är oslagbart vad gäller direktkontakt med konsument, fans eller vad man vill kalla mottagarna av ditt budskap. Däremot är vi återigen tillbaka till kärnan i kommunikationen: om man inte är bekväm och vet precis vad man vill förmedla ska man inte ha en massa plattformar att uppdatera. Då kommer enbart en enda plattform kännas trög och som en börda. Men det är ju ingen som säger att man måste göra det själv. Sådant kan man använda t ex PR-konsulter till, om man känner att man inte har tid eller lust. Oftast kan man tänka att ”om min konkurrent är där bör även jag vara där”. För att vinkla till det lite (vi PR-konsulter är ofta rätt bra på sånt) kan man även tänka att ”det här har inte berättats på detta vis förut – nu gör jag det först!”.

Det viktiga är att rannsaka sig själv och sitt varumärke: vad vill jag säga? Vad står jag för? Vad vill jag göra? Vill jag belysa min föreställning eller min senaste bok? Vill jag förändra den bransch jag är i genom att bryta ner fördomar och göra saker på nya sätt? Har jag en historia som förtjänar att berättas för många?

Klart du har. Du startade ju ditt företag, eller skrev den där sången, eller drog det där skämtet. Skrev det första kapitlet. Klart du har.

 

 

Image courtesy of KROMKRATHOG at FreeDigitalPhotos.net